Saturday, April 16, 2011

Panduan untuk hidup di Johor Bahru...(untuk kaum wanita)

Aku jejak kaki kat Johor Bahru hujung 2004 ( keesokannya tahun 2005). Banyak perkara aku berlajo tentang hidup ini terutamanya di Johor Bahru. Daripada 2 tahun bekerja tak ada gaji sampailah makan maggi tiap-tiap hari pun ada. Panduan kat bawah ini lebih baik kau orang datang JB ...2 orang bagi save budget.


1. Perkara pertama tiba di Johor Bahru, cari bilik sewa atau rumah sewa terlebih dahulu. Di Johor Bahru sewa bilik mahal jika kita tidak tahu tempat yang murah. Untuk mencari bilik sewa atau rumah sewa yang murah sekitar RM500 kebawah... di kawasan kg. melayu majidee, kawasan pandan (perumahan), Taman kemas, Taman orkid ( kawasan tampoi) taman daya, dan nak cari yang murah cari kawasan flat. Tapi bagi aku baik kau sewa rumah sebab boleh masak. kalau sewa bilik paham-paham jelah.

2. Perkara kedua adalah cari tempat pasaraya atau shopping ( nak cari bahan untuk makanlah) . Ini nasihat saya di Johor Bahru, jika makan luar hari-hari boleh bangkrap. Baik pergi pasaraya-pasaraya yang berlambak kat Johor Bahru. Antara pasaraya termurah di Johor Bahru , Pasar Borong Smart (sebelah carefour tebrau).

3. Perkara ketiga, cari pekerjaan... di Johor Bahru memang banyak peluang pekerjaan. Tapi bukannya semudah yang disangka. Tapi biar aku bagi tip. Pergi ke tesco, Jusco dan Giant pergi minta kerja di kios-kios ( kedailah) jual kain, butik atau salon...kat sana memang nak pakai pekerja perempuan on the sport. Gaji dalam RM900 keataslah.

4. Pengangkutan di Johor bahru tak sama di KL. Di sini tiada LRT. Tapi pakai bus. Tapi bagi aku baik pakai motor. bagi perempuan ...ni baik pakai skuter.

Inilah serba sedikit panduan untuk kau orang. ...

No comments:

Post a Comment